Jak powstają filmy z budowy
Kamery IP
Kamery IP – zapewniają nie tylko pozyskanie materiału w postaci zdjęć (format JPG), ale również umożliwiają podgląd w czasie rzeczywistym miejsca w którym realizowane są ujęcia, co jest niezmiernie istotne. Niestety w stosunku do aparatów cyfrowych lub dedykowanych urządzeń oferują one relatywnie najgorszą jakość materiału źródłowego. Warto tu jednak nadmienić, iż kamery IP z tak zwanej „wyższej półki” są obecnie w stanie generować materiał wynikowy na bazie którego wykonamy całkiem przyzwoitą realizację poklatkową która zaspokoi niejednego Inwestora.
Natomiast dużą zaletą kamer IP jest swoboda stosowanie ich na zewnątrz co ma ogromne znaczenie jako, że w 90% realizacji filmów z budowy to właśnie na zewnątrz montuje się urządzenie do pozyskiwania zdjęć. Kamery IP są również odporne na warunki atmosferyczne jak deszcz, kurz wysoką czy też niską temperaturę. Nie bez znaczenia jest ich funkcjonalność. Można przyjąć, że 99% dostępnych kamer standardowo wyposażona jest w funkcję okresowego generowania zdjęcia i przesyłania go do wskazanego zdalnego miejsca, najczęściej przy użyciu protokołu FTP (ang. File Transfer Protocol).
Kamery IP właśnie przez wzgląd na łatwość obsługi projektu używane są często przy mniej wymagających projektach.
Aparaty cyfrowe
Aparaty cyfrowe – jakość pozyskanego tu materiału do postprodukcji zależy głównie od użytego do tego celu aparatu. Zazwyczaj są to lustrzanki z matrycą 16 lub 24 Mpx, ale oczywiście rozdzielczość nie jest tożsama z jakością. Wykonując zdjęcie nawet w wysokiej rozdzielczości możemy otrzymać materiał który nie do końca będzie nadawał się do dalszej profesjonalnej postprodukcji. Całą istotą i wyznacznikiem jakości jest niesiona przez „obrazek” informacja bitowa. To właśnie dzięki niej możemy poddawać zdjęcie bardziej zaawansowanej i złożonej postprodukcji końcowej. Jednym słowem: w kategorii jakość, ujęcie z aparatu cyfrowego bije na głowę wszelkie kamery IP nawet takie jak Avigilon czy Bosch.
Niestety aparaty cyfrowe mają również wady. Podstawowa z nich to fakt, iż nie oferują one standardowo podglądu na żywo jak ma to miejsce w przypadku kamer IP. Dodatkowo producenci aparatów projektując je nie zakładali, że ich sprzęt będzie wykonywał zdjęcia nierzadko co 3 minuty przez kilkanaście miesięcy (dla ciekawości: na jeden standardowy projekt składa się średnio 300 tysięcy zdjęć!)
Najczęściej firmy używające aparatu cyfrowego jako urządzenia do pozyskania materiału źródłowego umieszczają go w hermetycznej puszce podłączając do komputera za pośrednictwem którego mają zdalny dostęp do konfiguracji lustrzanki czy też zmiany interwału zdjęć. Niestety pomimo tego, że większość firm realizujących w ten sposób pozyskiwanie materiału zaprzeczy zapewne, ale zapanowanie nad poprawnym ich wykonywaniem i alokacją na nośnikach zewnętrznych jest niezmiernie trudne oraz wymaga sporej wiedzy.
Spoglądając przez pryzmat kilkunastu miesięcy musimy zapewnić poprawne działanie aparatu, integralność przesyłanego materiału, ciągłe i stabilne zasilanie, zdalny dostęp, a to wszystko w przypadku urządzenia do którego nie mamy ad hoc fizycznego dostępu. Temat związany z warunkami atmosferycznymi jak np. zaśnieżona część puszki służącej jako wizjer pominę. Podsumowując, nie ma co oszukiwać – ciężko jest to wszystko osiągnąć wsadzając przysłowiową lustrzankę do puszki i podłączając ją do komputera.
Dedykowane urządzenia
Dedykowane urządzenia – w dużym skrócie można przyjąć, że łączą one w sobie znakomitą jakość pozyskiwanego materiału jak ma to miejsce w aparatach cyfrowych z możliwościami kamer IP. Zazwyczaj tego typu sprzęt oferuje autonomiczne usługi wspierające działanie i monitorowanie podzespołów.
Funkcje autonomiczne
Najistotniejsza z rzeczy które powinny być realizowane, kiedy system "zorientuje się", iż nie ma połączenia sieciowego w celu jego nadzoru, to przejście w tryb autonomiczny. Od tej chwili sam powinien analizować i zapewnić optymalne środowisko pracy dla podzespołów elektronicznych czuwając nad temperaturą oraz wilgotnością. Podejmować decyzję o zasadności wykonania ujęcia, analizować poprawność zdjęć, optymalizować zużycie energii i szukać alternatywnych połączeń WAN.
Jakość i streaming
W stosunku do jakości nie ma kompromisów. Prócz wysokiej rozdzielczości do 80 Mpx jak to ma miejsce w przypadku systemów Vinci, urządzenie powinno zapewnić pozyskiwanie materiału w bezstratnej kompresji (np. RAW). Równie ważna jest obsługa streamingu dla wielu użytkowników jednocześnie w dobrej jakości i przepustowości – minimum FullHD.
W następnej części artykułu dowiesz się co dzieje się z pozyskanymi materiałami zanim powstanie film